Familiebedrijf met smaakvolle toekomst


Een splinternieuwe winkel en de volgende generatie vol enthousiasme in de zaak; Keurslagerij Dick Kok is meer dan klaar voor de toekomst. Manon Kok vertelt graag meer over het bedrijf, de nieuwe winkel, maar ook over de toekomst van de slagerij en de plannen die ze nog hebben.

‘We zijn bijna klaar met de verbouwing. De winkel is alweer een tijdje open, maar er zijn nog wat kleine dingetjes die ik nog wil doen, zoals manden plaatsen voor de broodjes.’ De klanten zullen het niet doorhebben. Die kunnen zich vergapen aan de ruime winkel, het overzicht én het zelfbedieningsmeubel met volop keus op het gebied van vlees, maar ook soepen en belegde stokbroden. ‘Sinds 1 januari 2021 zitten we met zijn vieren in de zaak, onze ouders Dick en Annemiek en Jasper en ik. We hebben samen plannen gemaakt voor de verbouwing naar de zaak van de toekomst. We zijn samen op zakenreis geweest naar Antwerpen om daar slagerijen te bezoeken. In België hebben ze hele mooie slagerijen en wij hebben ons daar laten inspireren. Met onze winkel zijn we uniek in de regio. Zelf zijn we vooral blij met de ruimte.’

Het interieur van de vernieuwde winkel

Opgroeien in de slagerij

Volgend jaar bestaat het bedrijf 30 jaar. ‘Mijn vader werkte eerst bij ome Jan Koeleman in de slagerij op de Raadhuisstraat. Daarna heeft hij bij Slagerij Langendijk in Hoorn ervaring opgedaan en bij vleesverwerker Strogoff in Schagen. Daarna keerde hij terug bij ome Jan, die toen als slager bij de Super de Boer werkte. Tot de slagerij aan de overkant te koop kwam. Toen heeft hij die overgenomen en is voor zichzelf begonnen. Dat was het begin van ons bedrijf, waar hij ook nog een tijd een snackbar bij had. Het was een drukke periode, want mijn ouders hadden net hun eerste kindje gekregen en meteen het eerste jaar als ondernemers. Als kind vond ik het altijd heel leuk dat mijn ouders een slagerij hadden. We lunchten altijd in de kantine van de slagerij en vriendjes en vriendinnetjes wilden altijd graag mee eten, want wij hadden lekker broodbeleg. Op mijn 8e begon ik al klusjes te doen in de zaak. Helpen met schoonmaken enzo. Toen ik 12 was, werd dat wat serieuzer en vanaf mijn 14e hielp ik ook met de verkoop in de winkel.’

Je eigen carrièrepad

Opgroeien in de slagerij betekent niet automatisch dat je daar ook je carrière van wilt maken. Dick en Annemiek hebben hun twee zoons en dochter daarin ook alle ruimte gegeven. ‘Ik heb Hospitality en Luchtvaart gestudeerd en gewerkt in een vijfsterrenhotel. De werktijden waren vaak heel ongunstig en ik zag mijn vriend bijna niet. Toen heb ik ook nog een tijd in de horeca gewerkt op het Oostereiland. Maar dat was niet mijn ding. Het werken in de slagerij heb ik altijd leuk gevonden, dus dat was toen geen lastige keuze. Mijn ouders vinden het heel leuk. Het lijkt wel alsof mijn vader meer energie heeft sinds wij in het bedrijf zijn gekomen. Jasper wilde al van jongs af aan slager worden. We hebben allebei de slagersvakopleiding gedaan en hij heeft ook bij diverse andere slagerijen gewerkt. Het is belangrijk om ook in andere bedrijven ervaring op te doen.’

Dagvers en kwalitatief hoogstaand. Dat proef je.

De nieuwe winkel

In het najaar van 2021 begon de verbouwing van de slagerij. Eerst werden nog producten verkocht in de tijdelijke winkel in de Meating Room; daarna was de winkel een aantal dagen dicht. ‘Het was wel even wennen in het begin in de nieuwe winkel. Maar het werkt heel fijn, ook voor de klanten. We hebben nu een aparte in- en uitgang, waardoor je echt rond kunt lopen. Het zelfbedieningsmeubel, wij noemen het ook wel de grabbelbak, is ook een succes. We zien dat daardoor producten als de tortilla’s en stokbroden meer worden verkocht en zetten steeds andere producten in het meubel, zoals soepen, maaltijdsalades en pokébowls. Wij staan voor kwalitatief hoogstaande producten, zonder onnodige additieven. En alle producten zijn dagvers. Dat proef je.’

Zorgvuldig geselecteerd vlees

‘We hebben korte lijnen met onze leverancier en de boeren. We kiezen zelf het soort koe, varken of kip. Zo verkopen we Livar vlees. Dit is vlees van kloostervarkens met het 3 sterren beter leven keurmerk. De varkens kunnen vrij rondlopen op het terrein en tussen de monniken die in het klooster wonen. Ze hebben een ontspannen leven gehad en dat merk je aan het vlees. We halen onze Hollandse boerderijkip bij Van der Laan vandaan en ook het rundvlees komt uit de regio. Dit selecteert onze vaste leverancier voor ons. Belangrijk is dat al het vlees uit Nederland komt en het liefst uit de buurt. Biologische veehouderij en vooral de aandacht voor het dierenwelzijn vinden we heel belangrijk. Toch verkopen we geen biologisch vlees met het bijbehorende label. Dat heeft puur te maken met het label en de kosten die daaraan vastzitten voor de boeren. De Livar varkens bijvoorbeeld die groeien op in omstandigheden die gelijk zijn aan biologisch. Ze hebben niet het stempeltje, maar de praktijk is het belangrijkst.’

De toekomst van de slagerij

In een wereld waarin steeds meer mensen minder vlees eten of zelfs helemaal stoppen, zijn er volop uitdagingen voor slagerijen, zou je denken. ‘Vegetariërs zijn voor ons een leuke uitdaging. We hebben zelfs geprobeerd zelf vegetarische burgers te maken. Door Corona is dat stil komen te liggen. Wel hebben we een goede vegetarische burger gevonden die we verkopen in de winkel. Ook hebben we drie soorten vegetarische maaltijden en de salades. Je kunt voor het hele gezin je boodschappen bij ons doen, vleeseter of niet. In de toekomst gaan we meer kant-en-klaar maaltijden verkopen. Mensen hebben minder tijd en een druk leven. Dan is het fijn als ze dan bij ons een verse, gezonde maaltijd kunnen kopen die ze alleen maar hoeven op te warmen. Verder zie je dat mensen als ze vlees eten écht goed vlees willen. En dan gaan ze naar de slager. Ook voor de barbecue zie je dat. We verkopen meer luxe vlees, zoals de Côte de Boeuf.’

Kwaliteit, vers en lekker

‘We zitten boven op de kwaliteit van onze eigen producten. Onze kenmerken zijn kwaliteit, vers en lekker. Populair zijn onze Big Burger, Koks Krokantje en onze grillworst. Iedere slager heeft zijn eigen recept voor grillworst, maar het luistert heel nauw. Klanten zijn daar ook echt kritisch op. We streven er nog altijd naar om de beste grillworst van Nederland te maken. Onze corned beef haalde goud bij de vakwedstrijden en ook onze erwtensoep doet het erg goed. We vinden het erg leuk om mee te doen aan de vakwedstrijden. Je leert altijd weer van de juryrapporten die je erbij krijgt. Zo blijven we scherp.’

De nieuwe generatie

Met een nieuwe generatie in het bedrijf komen vaak ook al wat kleinere veranderingen. ‘Ik doe nu de organisatie van het personeel, de planningen, de acties en het beheer van Facebook. Jasper zorgt voor de inkoop. Dat wij dit hebben overgenomen, geeft onze ouders ook weer ruimte voor nieuwe ideeën. De administratie doen we samen. Plannen voor de toekomst zijn er ook. Zo willen we misschien langer open gaan, zodat mensen uit hun werk een verse maaltijd kunnen afhalen. Ook zouden we graag meer catering gaan doen, zoals buffetten en hapjes schalen verzorgen voor feesten en evenementen. We willen onze Meating Room meer gaan verhuren voor groepen en dan High Meats en workshops verzorgen. Daarnaast wordt de ruimte ook gebruikt door mensen buiten de slagerij om. Daar liggen ook nog veel kansen. Verder wordt Jasper binnenkort vader en Dick en Annemiek dus opa en oma. Heel spannend! Onze ander broer, Maikel, koos een andere carrière. Hij werkt bij Haarsma, dat vlees, kruiden en sauzen levert aan onze slagerij. Zo hebben wij korte lijnen met onze leverancier en staat hij toch met één been in het bedrijf.’