‘Je kunt niet alleen boekhandel zijn’
The Read Shop is een franchise, maar in het geval van de familie De Wit ook een familiebedrijf. Elmar en Melanie hebben samen winkels in Winkelcentrum de Huesmolen en in Wognum. Allebei hun ‘eigen’ toko, maar onder aan de streep doen ze het samen. En dat bevalt erg goed: ‘De winkel is een soort tweede thuis en het werk voelt voor ons meer als een hobby.’
Melanie de Wit: ‘De winkels waren eerst van mijn schoonfamilie. Tijdens mijn opleiding tot leerkracht basisonderwijs, werkte ik er op de zaterdagen. Ik heb nog een tijd in het onderwijs gewerkt, maar toen de kinderen kwamen ben ik overgestapt naar de winkel. Inmiddels zijn wij sinds ruim 5 jaar de eigenaar van de winkels in de Huesmolen en Wognum. Samen met Corina, die hier al veel langer werkt dan ik, ben ik zo’n beetje het vaste gezicht van de zaak. Alhoewel ik daar zelf niet zo over denk. Ik sta niet zo graag op de voorgrond.’
Franchise met eigen handschrift
‘The Read Shop is een franchise formule. Dat betekent dat het hoofdkantoor de huisstijl, het basisassortiment en de acties bepaalt. De winkel heeft een herkenbare uitstraling, maar is toch ook heel eigen. We hebben veel ruimte om onze eigen draai aan de zaak te geven. Zo kan ik luisteren naar waar klanten behoefte aan hebben en daarop inspelen. Naast het basisassortiment dat je in elke Read Shop vindt, hebben we ook veel cadeauartikelen en tegenwoordig ook tassen. Ik vind het erg leuk om steeds te zoeken naar verrassende artikelen voor in ons assortiment. Er komt steeds meer bij.’
Een teamfoto van de winkels in Wognum en de Huesmolen. Corina staat hier helaas niet op!
‘En naast alles wat wij zelf inkopen, kunnen we ook bestellen voor onze klanten. Zo kan ik elk boek bestellen via het CB (Centraal Boekhuis). We hebben zelfs een 24-uurs service. Maar ook voor andere artikelen geldt: vraag ons ernaar. Dat is ook iets waarin we ons onderscheiden van, bijvoorbeeld een Bol.com: die persoonlijke service. Een verrassend assortiment, persoonlijkheid en service, dat is waarom je lokaal moet kopen. Bol.com is sowieso wel groot genoeg.’
Creatief met Corona
‘De Coronacrisis was natuurlijk vreselijk. Voor iedereen in de retail. Zéker de tweede lockdown, die vlak voor de feestdagen onverwacht in ging. We mochten niets meer. Iedereen moest opeens digitaal. Landelijk was The Read Shop daar wel mee bezig, maar de website was niet stabiel genoeg om de drukte aan te kunnen. Inmiddels is er een nieuwe website, die wél klaar is voor een toekomst waarin meer online wordt verkocht. We moesten snel schakelen. We hebben posters op de ramen gehangen, zodat klanten eenvoudig telefonisch of online konden bestellen. We hebben er ook een bezorgservice aan gekoppeld. Zo brachten we pakketjes thuis bij onze klanten. Je moet ook creatief denken in zo’n situatie. We zijn ook PostNL pakketpunt en dát mocht wel open. Maar de artikelen die in de winkel stonden, waar de klanten langs liepen naar de kassa, mochten we hen niet verkopen. Daar hebben we toen eigen constructies op verzonnen. De situatie dwingt je gewoon. Sinds de coronacrisis zijn we wel meer online gaan doen en met Facebook en Instagram. Maar er gaat natuurlijk niets boven de fysieke winkel.’
Net als bij de kapper
‘Het klantcontact vind ik het leukste van mijn werk. Als gemakswinkel ben je voor veel mensen in het dorp een vaste waarde. Ik maak ook graag tijd om een praatje te maken met de klanten. Je hebt de leukste gesprekken. En net als de kapper, weet ik goed wat er leeft in het dorp. Sterker nog: ik zie aan de wenskaarten hoe het gaat in Wognum. Als de rouwkaarten heel hard gaan, dan is het een kwestie van tijd voordat ik weet wie er is overleden. Al die vaste klanten maken het ook leuk om proactief in te spelen op wat ze willen. Ik weet precies wie welke tabak koopt, bijvoorbeeld. Naast het klantcontact vind ik het ook leuk om nieuwe artikelen in te kopen en de winkels in te richten. Steeds blijven vernieuwen. Dat moet ook wel. Je kunt niet alleen een boekhandel zijn. We zijn ook wijkpunt voor PostNL. Een minipostkantoor, eigenlijk. Je kunt hier ook je pakketje laten bezorgen en we verkopen enveloppen en postzegels. Dit is iets wat we vooral als service doen, want de marges zijn maar héél klein.’
Treffende taakverdeling
‘Elmar en ik doen hetzelfde werk, maar allebei in onze ‘eigen’ winkel. Ik sta ook regelmatig in de winkel in de Huesmolen, maar nooit als hij er ook is. We hebben een goede taakverdeling: hij doet meer de administratieve taken, terwijl ik me bezighoud met de boeken, inkopen en de inrichting van de winkel. En buiten werktijd vinden we het juist leuk om te praten over ons werk. We vinden het allebei net zo leuk. Het is net een hobby. Thuis wisselen we elkaar ook af. Zo is er altijd iemand bij de kinderen. Maar de winkel is eigenlijk ook een soort thuis. Op vrije dagen ga ik vaak toch nog even lunchen met Corina. Even kijken in de winkel. Je bent er toch altijd mee bezig. Voor de toekomst denk ik vooral aan een groter assortiment. Daarvoor houd ik altijd mijn oren open om te weten waar onze klanten behoefte aan hebben. Vernieuwing blijft belangrijk en laat ik dat nou erg leuk vinden.’
The Read shop heeft een eigen website, maar die is voor heel Nederland. Het laatste nieuws, acties en assortiment van de winkel in Wognum (en die in de Huesmolen) volg je het best via Facebook!
Geef een reactie