Groot in kwaliteit, thuis in Westfriesland
Het was geen grapje, maar leuk was het wel: op 1 april 2008 startte WESTFRIES GOED makelaars. Vlák voor de economische crisis losbarstte en nog zonder kennis van alle andere dingen die nog zouden volgen. Op 1 oktober 2020 bestaat het makelaarskantoor 12,5 jaar. Reden voor een feestje, een terugblik én een vooruitblik met Ramon Stoffer.
‘Om ons jubileum te vieren, hebben we 3 stadswandelingen georganiseerd voor onze klanten. In no time zaten die helemaal vol. Uiteraard gebeurt alles corona proof en worden het vooral hele gezellige middagen. We hebben altijd al wel iets gehad met stadswandelingen. Toen we net begonnen, organiseerden we bij alle evenementen een stadswandeling. Altijd leuk, want mensen die uit de omgeving komen, zeggen vaak eerst: ‘Ik ken Hoorn wel’. Maar als ze dan die wandeling doen, zijn ze razend enthousiast.’ En dat enthousiasme bij hun klanten is een groot goed. Daar werken Ramon en zijn team heel hard voor.
Het team in 2019. Inmiddels is Esther er ook bijgekomen.
Niet vóór, maar mét de klant
‘Als ik ons bedrijf in één woord moet omschrijven, dan is dat compagnons. We zien onszelf als de compagnon van onze klanten. We werken samen met de klant om ervoor te zorgen dat hij er het beste uit komt wanneer we zijn huis verkopen. Makelaars nemen hun klanten werk uit handen door de marketing, bezichtigingen en verkoop van het huis te verzorgen. Maar wij kijken verder. Het is een samenwerking met een gezamenlijk doel. We hebben bijvoorbeeld ook oog voor de nieuwe woning. Voor wat iemand nodig heeft. De voorwaarden moeten aansluiten, zodat mensen niet opeens twee maanden dakloos zijn tussen twee huizen in. We hebben continu aandacht voor talloze randzaken. Dat kost soms veel tijd, maar dat hoort erbij. We kiezen heel bewust voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. Of dat gewaardeerd wordt? We zijn in ieder geval het hoogst gewaardeerd op Funda!’ Om dit te waarborgen, blijft Ramon hoge eisen stellen aan zichzelf en zijn team. ‘De juiste opleidingen en papieren zijn belangrijk. Ik wil dat onze klanten waar voor hun geld krijgen. Ik zeg het weleens zo, een makelaar die alleen als uurloner voor je werkt, die kost je geld. Een compagnon levert je geld op onder aan de streep.’
Een goede fundering om op te bouwen
De filosofie van kwaliteit boven kwantiteit zat er al in vanaf het begin. ‘Na de start in april 2008, begon in november van dat jaar de crisis. We leverden 85% van de omzet in. Gelukkig waren we nog niet gewend om op grote voet te leven. In deze periode hebben we onszelf die goede service aangeleerd. We hebben ons verdiept in wetten en regels, in marketing. Meerwaarde leveren was in die krappe markt, waarin veel meer aanbod dan vraag was, van cruciaal belang. En die meerwaarde, die service, dat werd onze fundering. En op een goede fundering kun je uitstekend bouwen. Na de crisis schoten de makelaarskantoortjes als paddenstoelen uit de grond, maar ook die tijd is voorbij. De huidige markt vraagt veel kennis en ervaring. Er is weinig aanbod, maar heel veel vraag. Dat sluit totaal niet aan. En dat is niet de enige ontwikkeling waar ik me zorgen om maak.’
Het eerste kantoor op de Nieuwe Steen
Gemiste kansen voor arbeidsmigranten
‘We zien steeds vaker doorstromers die een rijtjeswoning verlaten voor een groter huis, die hun oude huis níet willen verkopen. Dat vinden ze zonde. Ze verhuren het aan Microsoft of Google. Die kunnen daar mooi een paar Ieren onderbrengen die ze laten invliegen. De afspraak was ooit dat het werk bij deze bedrijven lokaal zou worden aanbesteed, dus dat er mensen zouden werken uit de regio. Voor Amerikanen is Ierland zó dichtbij Westfriesland, dat dat ook lokaal is. En die arbeidsmigranten, want dat zijn ze tenslotte, willen niet in een Polenhotel. Logisch, want de kwaliteit van de meeste Westfriese Polenhotels is tergend. Echt, net moderne slavernij. We zijn nu al een hele tijd aan het lobbyen voor Groenwijk voor arbeidsmigranten, maar het duurt erg lang. We zien constant gemiste kansen. Wanneer Groenwijk gerealiseerd wordt, komen er direct 200 betaalbare blijvende woningen op de markt. Dat zit in de afspraak.’
Waar Westfriesland groot in is
‘Kenmerkend voor de Westfriese woningmarkt is de scheefgroei in woningprijzen. Het verschil tussen de prijs voor een rijwoning en een vrijstaande woning is relatief klein. Een rijtjeshuis is zó duur dat het maar een kleine stap is naar een vrijstaande woning. Een ander kenmerk zit hem meer in de aanblik. De weidsheid. In Hoorn, Medemblik en Enkhuizen is de grond aardig bebouwd, maar zodra je die steden verlaat, heb je meteen de weilanden en de ruimte.’ Samenwerken is ook belangrijk in onze regio. Dat doen ze bij WESTFRIES GOED dan ook voortdurend. ‘Als er werkzaamheden moeten worden uitgevoerd aan een woning, dan proberen we die altijd lokaal aan te besteden. We kennen inmiddels zó veel schilders, aannemers en andere vakmensen dat dat nooit een probleem is. Met collega makelaars hebben we een fatsoenlijke omgang. We respecteren elkaar. Echter wanneer we in een verkoop- of aankooptraject zitten, gaat elke makelaar voor de belangen van zijn eigen klant.’
In 2013 komt Gerard het team versterken
De meerwaarde van een échte makelaar
Daar zit meteen een belangrijke meerwaarde bij het inschakelen van een makelaar. Er is altijd iemand die strijdt voor het beste resultaat voor jou. ‘Mensen proberen vaak wel zelf hun huis te verkopen. En soms gaat dat ook wel goed. Maar je moet je realiseren dat je zo 60 tot 70 uur kwijt bent aan een verkooptraject. Je moet flexibel zijn en altijd beschikbaar wanneer een potentiële koper dat vraagt. En dan zijn mensen vaak niet genoeg juridisch onderlegd om de hele koop goed uit te onderhandelen. Dan is de verkoopprijs van de woning rond, maar lopen de onderhandelingen vast op de leaseconstructie van de hr-ketel of de zonnepanelen. Of kloppen de ontbindende voorwaarden niet. Ook de strategie tijdens het bieden vraagt kennis en ervaring. Dat de woningprijzen zo oplopen komt deels doordat mensen zonder makelaar gaan kopen. Zo betaal je al snel veel te veel voor je woning.’
De roeping van de makelaar
‘Over het algemeen vind ik dat er in de makelaardij veel te weinig aandacht is voor opleiding. Dat staat bij ons hoog in het vaandel, maar dat is lang niet overal zo. Makelaar is een vrij beroep dat iedereen kan uitoefenen. En er kan écht veel fout gaan. Je merkt dat er vaak ook wel een negatief beeld is van makelaars en ik denk dat het gebrek aan opleiding daar een oorzaak van is. Ik hecht zelf veel waarde aan de beoordelingen op Funda, omdat die alleen door klanten kunnen worden gegeven.
Wij hebben veel vaste klanten en klanten die via via komen. Dat komt ook door onze service. Wij doen niet aan irritatiefactuurtjes voor elk klein dingetje. Als de woning moet worden getaxeerd door de koper en wij moeten daarbij zijn, dan doen we dat. Extra bezichtigingen, een extra afspraak voor iets anders? Dat hoort erbij. We praten één keer over geld en maken dan een afspraak en vervolgens doen we alles wat nodig is om de koop of verkoop goed te laten verlopen. Makelaar zijn is een roeping. We hebben één doel: zo goed mogelijk verkopen.’
Innoveren waar het moet; persoonlijk blijven waar het kan
In een tijd waarin iedereen innoveert of denkt dat te moeten doen, hebben ze daar bij WESTFRIES GOED een heel duidelijke mening over. ‘Digitaliseer waar dat moet, maar blijf persoonlijk waar dat kan. Natuurlijk kunnen koopovereenkomsten digitaal worden getekend, maar dat is niet wat we willen. We móeten met onze klant doornemen wat er allemaal in staat. Wat de overeenkomst inhoudt. Dat persoonlijke gesprek moet altijd plaatsvinden. We hebben een CRM waarin de verkoper kan zien wat er allemaal gebeurt rondom de verkoop van zijn huis. Maar dat vervangt niet het telefoontje na een bezichtiging. Het gevaar van die digitalisering is dat je een uurloner wordt en je het gevoel met de klant kwijtraakt. Waar we wel mee vooruit kijken is de presentatie van de woningen. We hebben een eigen drone, maken 360 graden foto’s en kunnen slim opmeten en plattegronden maken. We zetten hoog in op de presentatie, maar er is niets wat de ervaring van een echte bezichtiging kan vervangen.’
Vraag het gerust aan de makelaar
En nu de toekomst. Nog een keer 12,5 jaar verder en we zitten op 25 jaar WESTFRIES GOED. Ramon kijkt nu, maar ook in de toekomst graag verder dan zijn eigen kantoor. ‘Ik wil mijn stem meer binnen de NVM laten horen. Invloed uitoefenen om ons als branche beter te maken. Ook pleit ik ervoor dat makelaars meer worden betrokken bij nieuwe projecten van ontwikkelaars. Nu denken alle betrokkenen vanuit hun eigen expertise, maar de lokale markt wordt nog vaak over het hoofd gezien. De makelaar heeft kennis van de markt. Hij staat met zijn voeten in de klei. Hij weet precies waar behoefte aan is in een regio en kan daardoor adviseren over maatwerk. Zo kun je aanbod en vraag beter laten aansluiten. Daarin valt nog genoeg te lobbyen.’ Voor zijn eigen kantoor is groeien geen doel op zich. ‘Kwaliteit blijft het belangrijkst. Om dat te waarborgen, moeten we soms ook ‘nee’ verkopen. En die kwaliteit zit hem niet alleen in ons als makelaars, maar ook in het werk van de dames achter de balie. Ik sta ervan te kijken dat zij altijd precies weten wat er speelt. Als er iemand belt, weten zij vaak uit het hoofd om welke woning het gaat en wat de status is. Niemand is een nummertje. Daarin vind ik ons echt onderscheidend. Die persoonlijke aanpak. Door ons te verdiepen in de klant, mee te denken en altijd voor hem klaar te staan. Met deze werkwijze kunnen we écht nog wel 12,5 jaar door.’
Geef een reactie